De eerste dag. Gisteren in Calgary aangekomen en na wat boodschappen gedaan te hebben meteen doorgereden naar Banff, midden in de Rockies. Na de stromende regen van gisteren is het nu goed wandelweer. We zijn begonnen met een rustige wandeling om Johnston Lake heen

Two Jack Lake met op de achtergrond Mount Rundell

's Middags naar Johnston Canyon, de miezer veranderde tegen het einde weer in gestage regen

Banff zelf, een prachtig stadje maar wel een beetje erg touristisch. Maar een prima uitvalbasis voor wandelingen

Na raadplegen van de weerberichten hebben we besloten eerst maar zuidwaarts te reizen naar Waterton Lakes National Park, tegen de Amerikaanse grens aan, een reis van zo'n 400 kilometer. Na een dwaaltocht door Cameron (we kwamen uiteindelijk op een 70 km lange gravelroad terecht) en vooral in Kananaskis Country veel regen, werd het weer in de buurt van Waterton een stuk beter

Rechts op de foto ligt Waterton, de bergen verderop liggen allemaal in Montana, Amerika. Helemaal links zie je Chief Mountain

Het opzetten van de tent op de camping in Waterton, het waait stevig

Maar het weer is verder in ieder geval prima. Trieneke is erg goed in het opzetten van de tent, ik zorg voor de foto's

Volledig geinstalleerd, tijd voor een korte pauze

De meeste andere campeerders hebben toch gekozen voor een camper, ons maakt het niet uit, een tent is toch veel leuker?

Eind van de dag naar Red Rock Canyon

Zonsondergang in Red Rock Canyon

Waterton Lake bij zonsondergang, Trieneke maakt er een filmpje van

Het bleef hard waaien in Waterton, gelukkig waren er kitchenshelters zodat we rustig konden ontbijten. De volgende nacht werd onze tent tijdens een onweersbui bijna het meer ingeblazen. Het is dat Trieneke om half twee 's nachts wakker werd en merkte dat de voorkant van de tent al ingestort was, anders hadden we de rest van de vakantie in hotels moeten slapen .........

Cameron Lake, nog steeds Waterton Lakes National Park

De eerste serieuze wandeling, van Camerom Lake naar Summit Lake, een 300 meter omhoog, een stuk meer dan we eigenlijk van plan waren. Maar de benen voelen best goed, dus laten we het maar proberen

Nog een hoop sneeuw boven op de pas

Summit Lake, wauw, het was een pittige wandeling maar zeker de moeite waard

Ook Summit Lake, een beetje verder naar links

De volgende dag zijn we teruggegaan naar Banff en na een nachtje bijkomen in een hotel zijn we de dag erna op Castle Mountain campground terecht gekomen. Ander weer hier en zeker niet te warm maar wel droog, dus prima omstandigheden om te wandelen

's Middags zijn we naar Marble Canyon in Kootenay National Park geweest. In 2003 zijn hier enorme bosbranden geweest waardoor 12% van het gehele park afgebrand is. Hier zie je nog alle dooie bomen maar ook zie je de nieuwe vegetatie al voet aan de grond krijgen. Bovendien kun je nu opeens de bergen rondom weer zien. Het duurt nog enele tientallen jaren maar dan staan hier weer gewoon dichte bossen

Marble Canyon

Idem

Een korte uitstap naar de Paintpots, vlakbij Marble Canyon. Deze klei werd vroeger door de Indianen en later ook door de kolonisten gebruikt als grondstof voor verf. De kleur komt doordat er veel ijzer inzit.

Even een speelpauze met wat steentjes

En 's avonds onze eerste close encounter met een beer. En geen kleintje ook. Het was al wat donker, het wisselen van de lens koste wat moeite en ik had wat ruzie met de flits maar uiteindelijk toch nog een redelijke foto weten te maken. We zaten trouwens wel in de auto .........

Een koud ontbijt na een heeeeel koude nacht met temperaturen rond het vriespunt. Gelukkig hebben we hele goede slaapzakken maar buiten de slaapzak is het even afzien

Behalve beren zie je hier ook veel raven

De tweede stevige wandeling van deze vakantie, naar de Inkpots. Een wandeling van een kilometer of 6, ongeveer twee uur lopen (en weer twee uur terug uiteraard) met een hoogteverschil van officieel een dikke 200 meter. Omdat het ook nog een heel stuk op en neer ging was het waarschijnlijk nog een stuk meer

De Inkpots waren een aantal plasjes in een vallei met heel helder water met allemaal verschillende kleuren blauw, vandaar de naam

Pauze en een snelle lunch

Ook Inkpot

De volgende dag de eerste etappe richting Jasper over de Icefields Parkway. Overnachting opMosquito Creek campground

De naam was bepaald niet verkeerd gekozen, het stikte hier van de muggen. Dit was de eerste dag dat we niet zonder onze insectenspray konden, anders werden we lekgeprikt

Geen restaurant in de buurt dus maar even een potje koken, simpel maar voedzaam en nog best lekker ook

De volgende dag verder noordwaards getrokken over de Icefields Parkway richting Jasper. Dit is de Crowfoot Glacier, vroeger had deze gletsjer nog een derde 'teen' onderaan waardoor het geheel op een kraaiepoot leek maar dat deel is al jaren verdwenen

Peyto Lake

We komen weer hoger, in de buurt van de Athabasca Icefields en het weer wordt er niet beter op

Maar nadat we de Athabasca Icefields gepasseerd zijn knapt het weer toch weer op

En dan onze tweede beer, niet zo'n grote dit keer. Hij zat een poosje aan de rechterkant van de weg maar besluit opeens dat het aan de andere kant beter moet zijn. Gelukig is er niet veel verkeer en het verkeer dat er is staat ondertussen aan de kant stil om foto's te maken (net als wij)

De Loop

Parker Ridge

Tangle Falls

In Jasper besluiten we om, nadat we onze tent opgezet hebben op Whistler campground, 's avonds een eindje te rijden. De weg naar Maligne Lake staat bekend om z'n wildlife. En ja hoor al snel zien we onze eerste beer. Twee tegelijk zelfs om precies te zijn, een mannetje en een vrouwtje samen. Dit was het mannetje, een mean bastard die al de nodige knokpartijen achter de rug heeft als je de littekens op z'n kop bekijkt

En dit was mevrouw beer

Vredig samen grazend aan de kant van de weg, ons alle tijd gunnend om een paar foto's te maken

Eindoel van deze trip, Maligne Lake. Onderweg hebben we nog een span beren gezien. En als klap op de vuurpijl vervolgens een beer alleen die hier bij Maligne Lake aan de ene kant de brug overliep terwijl er aan de andere kant net een jongen en een meisje hand in hand ook de brug overliepen. De afstand was niet meer dan een meter of 10 en ze hadden niets in de gaten. Wij zaten in de auto aan de andere kant van de brug en hebben ze maar even gewaarschuwd, ze wisten niet hoe snel ze weer van de brug af moesten komen :-)

Op de terugweg, Medicine Lake, hier zagen we nog een jonge beer rondlopen. Dat maakte het totaal van deze trip 6 beren!

Weer terug in Jasper op Whistler campground

De volgende dag zijn we 's morgens nog wat noordelijker gegaan naar de Miette Hotsprings en 's middags naar een favoriete lokatie van voorgaande jaren, Mount Edith Cavell met op de foto rechtsboven Angel Glacier. Hier kwamen we tot onze grote verrassing een oud UWV collega (Marjan) tegen met wie ik (Erwin) jarenlang intensief samengewerkt heb. Ik had haar al zeker 5 jaar niet meer gezien. Dit bewijst maar weer dat je, hoe ver je ook weggaat, altijd wel ergens een bekende tegen kunt komen.

Beneden ligt nog een deel van de gletsjer met grote brokken ijs

En een meer van gesmolten gletsjerwater

Nog ijs genoeg

Het smeltwater van Angel Glacier heeft ervoor gezorgd dat er onderaan een enorme 'grot' ontstaan is

En vervolgens op de terugweg weer een beer, nummertje negen van de vakantie. Dit was meteen ook de laatste. Behalve deze negen beren hebben we trouwens ook nog een wolf gezien maar daar hebben we helaas geen fatsoenlijke foto van kunnen maken. Dat was overigens onze allereerste wolf

Weer terug over de Icefields Parkway zuidwaarts richting Lake Louise

De volgende stop, Lake Louise tenstsite, de enige campground die volledig afgeschermd is met een stevig hekwerk en schrikdraad omdat ze hier in het verleden teveel bezoek hebben gehad van Grizlie beren. En bij dat schrikdraad moet je niet denken aan het schrikdraad dat we hier in Nederland gebruiken om de schapenweiden ........

De weg naar de Kootenays

We zaten hier in Lake Louise op 1 juli en dat is Canada Day, een beetje vergelijkbaar met koninginnedag bij ons (en dan zonder gek in een Suzuki Swift). De hele dag waren er festiviteiten, 's morgens begonnen we met een pannekoekenontbijt

De pannekoeken en later ook de barbeque en het bierfeest werden georganiseerd door de lokale brandweer

Vervolgens een wandeling (pittig, kleine 400 meter omhoog) naar Lake Agnes. Dit is op driekwart van de wandeling Mirror Lake met op de achtergrond de Big Beehive

Lake Agnes

Terug beneden, Lake Louise

Moraine Lake

Bij Moraine Lake, de Tower of Babel

Laatste stop in de Rockies, Kicking Horse campground in Yoho National Park. Dit is het mooiste en ruigste park in de Canadese Rockies maar ook het hoogstgelegen. Daardoor willen het weer en detemperatuur hier nog wel eens tegenvallen maar daar is dit keer geen sprake van, stralend mooi weer. Hoewel het in de avnod en zeker 's nachts wel weer verrekte fris werd .......

We waren er als een van de eersten, het was maar een korte rit van Lake Louise naar Yoho. In de loop van de dag zou het grasveld voor ons wel weer gevuld raken met een paar campers en tentjes

Takakkaw Falls, boven in Yoho Valley, met z'n 254 meter één van de hoogste watervallen in Canada

's Middags de laatste wandeling in de bergen naar Sherbrook Lake

Ook Sherbrook Lake

Achter de camping, Cathedral Mountain

Na de bergen zijn we nu langzaam op weg richting Vancouver, we hebben nog 3 dagen om daar te komen. Her en der liggen grote meren waar de weg ophoudt en het vervoer met een veerpont naar de andere kant gaat.

Op weg naar tussenstop Nelson komen we aan bij een prachtig klein stadje Kaslo. De route hierheen was echt schitterend over prachtige kronkelende weggetjes door de niet meer zo hoge bergen heen. Dit bleek ook een favoriete route voor motorrijders te zijn, we zijn ik weet niet hoeveel motorrijders tegengekomen, ook in Kaslo zelf. Er waren denk ik meer motorrijders dan inwoners

De gemeenschap van Kaslo had, met hulp van de overheid uiteraard een oude radarboot, de The SS Moyie helemaal opgeknapt. De schijnt de oudste radarboot in Canada te zijn die nog in deze staat is

De een na laatste camping, Kettle River campground. Het werd hier 's middags zo heet dat we onze stoeltjes in de rivier gezet hebben in de schaduw van een boom. Met de voetjes in het water en wat te drinken en een goed boek hebben we deze middag ternauwernood overleeft .......... Overigens begon het in de nacht te onweren en de regen is die dag niet meer opgehouden. Tent en alles hebben we 's morgens drijfnat in moeten pakken

Op weg naar onze laatste stop in Manning Provincial Park komen we nog door Osoyoos. Hier is het altijd heet en je hebt hier zelfs woestijnlandschap in de buurt. Alleen als wij hier komen regent het meestal .........

Vlak buiten Osoyoos, the Spotted Lake

Hierna hebben we in Manning 's middags nog een mooie wandeling kunnen maken, het was even een paar uurtjes droog. 's Avonds en 's nachts was het één en al regen, maar tot onze verrassing was het in de ochtend toch een kleine twee uurtjes droog, daardoor hebben we de tent nagenoeg droog in kunnen pakken. Daarna zijn we weer in de stromende regen richting Vancouver gegaan. In Vancouver werd het daarna echter elke dag mooier weer en uiteindelijk hebben we ook nog een paar uur aan het strand kunnen liggen. Verder hebben we een aantal wandelingen gemaakt in delen van Vancouver waar we nog niet eerder geweest waren en uiteraard hebben we een aantal keren sushi gegeten. Om de een of andere reden hebben we verder geen enkele foto meer gemaakt maar we kunnen iedereen verzekeren dat Vancouver een geweldige stad is die absoluut de moeite van een bezoek waard is. Wij komen er zeker weer terug.